Veranderende tijden

Welke vraag kwam er bij jou naar boven in deze corona crisis en durf je aan de slag te gaan met deze vraagstukken?

Verandering

In elk huis zal er in deze tijd wel wat of misschien heel veel veranderd zijn. Jouw strijkplank is ineens deel van je kantoor, overuren of juist minder werk en misschien heb je er een extra baan als juf of meester bij. Wellicht ben je juist heel veel alleen en voelt dit eenzaam, of kom je juist op adem omdat je nu noodgedwongen moet vertragen. Er worden ook een heleboel mensen geconfronteerd met verlies; van verbinding met jezelf,  familieleden of vrienden, gezondheid, je passie of je baan (levenswerk). Dit is denk ik maar een greep uit alle veranderingen die mensen op dit moment ervaren. Het gevolg is groot en werkt op heel veel vlakken door.

Deze afgelopen maanden brachten mij verschillende fases. Ik merkte dat ik in het begin voor iedereen wat wilde gaan doen. Mijn zorgkant kwam enorm naar boven, ik was aan het rennen en wilde me 200 % inzetten. Daarna volgde er een week waarin ik de realiteit onder ogen kwam, dat er voor een langere tijd echt een verandering zou zijn waar ik me aan moest gaan aanpassen. Ik heb weken heel veel inspiratie gehad en weken juist helemaal niet. Dan trok ik me even helemaal terug in mijn eigen bubbel voor wat zelfzorg en me-time.

Bewustwording

Het was enorm belangrijk voor mezelf om te kijken wat er nou eigenlijk gebeurde in deze fases. Wat ben ik aan het doen en wat betekent dat? Waarom doe ik dit zo en wil ik dat eigenlijk wel? Hoe zou ik het in het vervolg anders willen doen? Eigenlijk wilde ik gewoon even niet bezig zijn met wat moeilijk was en daarvoor zette ik mijn overlevingsgedrag in.

We zetten overlevingsmechanismes(gedrag)  in om niet te hoeven voelen welke pijnpunten er nog zijn en waar we eigenlijk een behoefte missen. Enkele mechanisme zijn:

  • Afleiding zoeken in werk, spullen, uitjes of vrienden
  • Bagetaliseren van je eigen pijn. Je gaat als het ware je eigen pijn afzwakken of onbelangrijk maken en daarbij maak je vaak de vergelijking met anderen: “Ik voel me soms wel alleen maar ik heb teminste nog mijn kat, de buurman is helemaal alleen”. Jouw emoties en gevoelens mogen er ook zijn. Deze hoef je niet aan de kant te zetten voor een ander.
  • Consumeren van dingen om bijvoorbeeld een leegte op te vullen of verdriet niet te voelen.  Denk hierbij aan middelen die verslavend zijn en waarmee je dus weg gaat van je pijn/ je de pijn verdoofd.

In deze tijd kunnen we niet al dit gedrag uiten omdat er minder mogelijkheden zijn. We worden echt teruggeworpen op onszelf en daarmee komt dus ook meer aan het licht waar je pijn zit. Het zoeken van de afleiding in de kroeg of juist door altijd bij anderen te zijn, is nu van de baan.

Nieuwe stappen

‘Je moet eerst stoppen om van richting te kunnen veranderen” – Erich Fromm

Als je maar door raast, gaat het vrijwel altijd ergens mis. Stoppen betekent de tijd nemen om afstand te nemen; te observeren wat er speelt; om vervolgens weer op pad te gaan. Dit is denk ik echt wat corona nu bij heel veel mensen doet. Je laten stoppen om te kunnen kijken naar wat je nog wel wil en wat zeker niet meer. Weer op pad gaan kan heel spannend zijn, want dit betekent dat je ook wat los mag laten. Het nieuwe pad kan je dichterbij jezelf brengen, zodat jij je passies kan volgen en weer energie krijgt.

In het begin van het artikel gaf ik al aan dat ik echt moest gaan kijken wat er gebeurde bij mezelf, in deze corona tijd. Hier heb ik verschillende middelen/ manieren voor ingezet, met als doel dat ik meer in het nu zou komen. Vanuit het nu is het veel makkelijker om bewust te kijken en te voelen:

  • Rust en tijd alleen: Extra slapen, de natuur in, mijn huis meer eigen maken.
  • Focus op positieve dingen: nieuwe vaardigheden ontwikkelen (gitaarles), vriendschappen, bewegen, lezen.
  • Bewustwording: schrijven/tekenen waar ik in het nu tegenaan loop,  mijn bevindingen delen met anderen voor feedback, nieuwe intenties zetten door moodboard.

Welke intenties wil jij zetten voor de aankomende maanden? Het zou super mooi zijn als jij dat met ons wil delen, hier onder in de reacties! Of maak voor jezelf een moodboard en hang deze op als reminder!

Liefs Sifra

Ben jij aan de slag geweest met uit je comfortzone stappen? Deel hieronder je proces of wins 🙂

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published.

Wat anderen zeggen over het werken met Sifra